Het echte reizen - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Yvette Bosman - WaarBenJij.nu Het echte reizen - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Yvette Bosman - WaarBenJij.nu

Het echte reizen

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

17 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Technisch gezien begon het echte reizen voor mij al 2,5 maand geleden. Wat ik toen nog niet wist is dat het echte echte reizen voor mij in nieuw zeeland pas ging beginnen. Het aantal graden dat het hier kouder is per dag en het aantal milimeters meer regen dat hier valt per week dan in australie, zoveel mooier en fantastischer is nieuw zeeland voor mij dan australie. Het gedeeltelijk missen van de wauw momenten in australie in twee maanden tijd, heb ik hier in een week tijd drie dubbel ingehaald(inmiddels zijn we al tien dagen in nieuw zeeland maar op dit moment zitten we al drie dagen vast op dezelfde plek maar dat verhaal komt later! Het is nu trouwens 17 januari). Het slapen in een campervan bij 5 graden, het niet kunnen/mogen slapen de eerste nacht in nieuw zeeland op het vliegveld omdat we alleen maar rechtop mogen zitten in een stoel van de beveiliging, het vijf dagen op rij niet douchen, de overmatige hoeveelheid sandflies overal, tour die 2 keer (hopelijk geen drie keer maar dat is morgen afwachten) afgelast wordt, belazerd worden met geld bij het boeken van onze tours door peterpans (en ons enorm stom voelen dat we daar wel hebben geboekt ondanks dat we gewaarschuwd waren door mensen in Nederland, sorry Kirsten!) en de nog hogere prijzen dan in australie (ja, het kan!), veranderen het feit dat dit tot nu toe het geweldigste land is waar ik tot nu toe ben geweest en het waarschijnlijk ook m'n hele leven zo zal blijven zeker weten niet. Maar zoals gewoonlijk begin ik bij het begin en zal ik jullie met name vertellen waarom ik zo laaiend enthousiast ben over nieuw zeeland. Na onze reis in australie te hebben afgesloten, wat voor mij na twee maanden hoogtijd was (begrijp me niet verkeerd, australie was leuk en de mensen zijn de vriendelijkste mensen die ik ooit heb gezien, maar door mijn behoefte aan afwisseling en uitdaging was het tijd voor iets nieuws) begon onze trip in nieuw zeeland in christchurch. Wat de meesten van jullie wel weten, is dat door de afschuwelijke aardbeving daar er weinig van de stad over is. Als je door de stad rijdt/loopt zie je overal ingestorte huizen, losse daken op de grond, scheuren in muren en wegen en heel veel in de steigers. Hierdoor is het net een spookstad en loopt er het grootste deel van de tijd niemand op straat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bijvoorbeeld het meisje van mijn leeftijd bij de telefoonwinkel hier na die paar jaar nog steeds emotioneel van wordt als je er over begint. Dit van te voren wetende maakte dat wij in een keer door wilde rijden vanaf christchurch richting het zuiden, maar gezien onze slapeloze nacht hebben we er toch voor gekozen om 1 dag hier te blijven. Indrukwekkend om te zien en door de meeste Nederlanders niet voor te stellen hoe dat moet zijn. Maar vanaf daar begon het! Onze eerste stop was dunedin/otago peninsula. De rit daarheen was nog niet heel indrukwekkend maar de guided tour die we daar hebben gedaan des te meer. We mochten hier de zeldzame yellow eyed pinguïn van heel dichtbij bewonderen in hun natuurlijke leefomgeving. Ook al was het in een soort immens reservaat, voor ons niet minder bijzonder. Hierna zijn we door gereden naar milford sound. Het niet onder de indruk zijn van de natuur vloog daarmee meteen uit het raam. Prachtig! De groene bergen en heuvels waaraan je denkt als je aan nieuw zeeland denkt kwamen hier tevoorschijn. Om de paar km zag je weer een net iets ander beeld en verschillende hoogtes en vormen van gifgroen begroeide bergen met natuurlijk de bekende schapen! Super mooi! In de fjord van milford sound hebben we, per ongeluk, de duurste tour gedaan die er was maar was enorm spectaculair. De boot bracht ons tot aan de tasman zee langs mooie groene heuvels/bergen, heel dichtbij zeehonden en zelfs dwars door een waterval terwijl iedereen buiten op het dek stond. Maar nat werden we later ook, want midden in de nacht begon het te stortregenen en tot de volgende avond is het niet meer gestopt. Mazzel voor ons dat we de tour de vorige middag hadden gedaan en niet deze ochtend wat eerst het plan was! Om de regen proberen te ontvluchten zijn we, na eerst even in onze droge camper te blijven liggen, zo snel mogelijk naar queenstown gereden. Een heel leuk wintersport stadje waar je de befaamde fergburger hebt. Lekkerste hamburger ooit gegeten! En nee dat is niet overdreven! Na onze tours daar geboekt te hebben en na wat later onze laatste douche in vijf dagen bleek te zijn te hebben genomen zijn we naar mount cook gereden wat we eerst wilden overslaan. Goddank zijn we overgehaald door een vriendelijke Amerikaan om daar wel heen te gaan want de mooiste natuur hadden we nog niet gehad! Wauw!! Het meest felblauwe (ik zit te bedenken hoe ik deze kleur kan uitleggen maar niks wat ik ken is zo blauw als dit meer) meer dat ik ooit heb gezien en waarschijnlijk ooit zal zien met besneeuwde bergen op de achtergrond deed me weer beseffen hoe bizar het is dat de natuur in de wereld zo kan verschillen en het ene zoveel mooier kan zijn dan het andere. Na twee super mooie wandelingen naar de bergen en een gletsjer te hebben gemaakt en een nacht te bevriezen in de camper (tjah wat wil je, de sneeuw ligt er niet voor niets) zijn we doorgereden via lake wanaka (mooi meer met mooi weer) naar franz josef. Inmiddels zitten we hier al drie dagen doordat onze gletsjer hike twee dagen op rij is gecancelled door het weer (ookal leek de tweede dag prima maar blijkbaar hing er een wolk niet goed genoeg voor een helicopter om doorheen te vliegen). Na 1 dag besteed te hebben in een café en restaurant met gratis Wifi en 1 dag in glacier hotpools te hebben gezeten en na vijf dagen weer te hebben gedoucht, is onze definitieve laatste avond aangebroken in franz josef. Na ongeveer ons weekbudget aan eten te hebben gespendeerd in een paar dagen is het hoogtijd om weer verder te reizen en niet te hoeven wachten. Want je weet wat ze zeggen, van verveling ga je eten. Dat klopt zeker! Dus op hoop van zegen gaat onze laatste kans op de tour morgen door en kan ik jullie vertellen hoe fantastisch het was! Met hopelijk de tour achter de rug reizen we morgen verder om met dolfijnen te zwemmen en later te skydiven, raften, glowworm cave tuben en een Maori cultural experience te doen. Precieze data vertel ik nog niet om te voorkomen dat bepaalde mensen hele dagen bezorgd zijn dat we te pletter storten of onszelf tegen een rots raften, he mam!;) maar goed, na jullie weer op de hoogte te hebben gesteld van mijn ervaringen laat ik jullie weer met rust! Tot snel!

Liefs


  • 21 Januari 2014 - 14:03

    Peter J. Van De Pauvort:

    Wat zien jullie toch veel, en dat het eigenlijk zo dichtbij is.
    Jullie kunnen bellen en het is zo goed te verstaan. Jullie kunnen de reisverslagen maken en het is zo bij ons, niet te geloven.
    En dat jullie het allemaal mee mogen maken, een rijkdom, daar kan je heel veel herinneringen van opdoen.
    Geniet maar veel maar let wel op en doe voorzichtig, laat maar weer gauw wat van jullie horen, want wij genieten ook van jullie verslagen.
    Veel groeten,
    Peter

  • 21 Januari 2014 - 17:46

    21 Januari 17.10 Door Oma Roelfsema:

    Hallo kinderen,

    Even opnieuw een berichtje van mij, want ik was vergeten om hem te versturen.
    Wat hebben jullie weer veel meegemaakt en gezien, geweldig.
    Het is wel een heel mooi land zoals ik heb begrepen,alleen een beetje koud, maar
    je kunt ook niet alles hebben.
    Bij ons is het ook erg nat vandaag.
    Leuk dat jullie iedere keer zo,n mooi verslag maken,want dan zijn we helemaal bij jullie.
    Er zijn zeker al heel wat foto,s gemaakt voor later.
    Nu kinderen ik wens jullie nog heel veel plezier en geniet ervan.

    Groeten van Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Actief sinds 29 Juli 2013
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 9808

Voorgaande reizen:

02 November 2013 - 02 Juni 2014

Wereldreis

11 Augustus 2013 - 21 Oktober 2013

Spanje

Landen bezocht: