Het echte Bali? - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Yvette Bosman - WaarBenJij.nu Het echte Bali? - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Yvette Bosman - WaarBenJij.nu

Het echte Bali?

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

26 Februari 2014 | Indonesië, Sanur

Hallo luitjes! Daar was ik weer! Vandaag vond ik het tijd om jullie iets uitgebreider te vertellen wat ik allemaal heb gedaan de afgelopen tijd. En nu denken jullie natuurlijk, nog uitgebreider?! Maar aangezien we niet op heel veel plekken zijn geweest deze keer zal mijn verhaal niet langer zijn. Dus jullie kunnen weer rustig ademhalen nu! De vorige keer heb ik jullie verblijd(hoop ik!) met een verhaal vanuit pembuteran, een dorpje aan de zee dat met name bestaat uit duikscholen. Het zal jullie dan ook niet verbazen dat we hier een super mooie snorkeltocht hebben gemaakt. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar de onderwaterwereld was daar zelfs mooier dan bij het great barrier reef. Een verzameling aan vissen in allerlei kleuren, zeesterren, gekleurd koraal (en helaas ook dood koraal) en zelfs barracuda's mochten we hier in hun thuiswereld aanschouwen. Na het helderblauwe water uit te zijn gegaan en ook afscheid te hebben genomen van het andere helderblauwe water bij het hotel(het zwembad) zijn we doorgegaan naar onze volgende bestemming, munduk. Van de plekken waar we zijn geweest was dit het meest originele, conventionele Bali. In dit dorpje hebben we een wandeling gemaakt naar een waterval langs allemaal gewassen en kruiden die in Bali gebruikt worden in het eten en als medicijn. Heel leuk om te zien hoe de fruit, groenten en specerijen groeien die ook wij gebruiken in ons voedsel, althans degenen die koken een beetje interessant vinden! Na twee nachten zijn we doorgegaan naar de volgende bestemming, ubud. Bekend uit het welbekende boek/de film eten, bidden en beminnen. Een vrij toeristisch (en dan zitten we ook nog in het laagseizoen) maar leuk plaatsje. Hier hebben we onder andere het apenbos bezocht. Dit was al een hele belevenis opzich. Nadat we hoorden dat de apen niet agressief zouden zijn schrokken we toch een beetje toen we inmiddels de tiende aap iemand hadden zien bijten. Maar ja wat wil je ook, mensen die de apen uitdagen vragen er ook zelf om. Gelukkig zijn wij drieën hondsdolheidsvrij gebleven! Naast het apenbos hebben we in de omgeving een fietstocht gedaan dat begon met een ontbijt met uitzicht op een hele mooie vulkaan. Hierna zijn we door de rijstvelden en langs Balinese dorpjes gefietst. Heel leuk en gelukkig was het allemaal downhill! Dus heel veel trappen zat er niet in(a). Maar ja het blijft fietsen! Kan ik weer zeggen dat ik iets sportiefs heb gedaan! Om ons nog iets meer in de Balinese cultuur te verdiepen hebben we een kookcursus gedaan bij een Balinese familie en hebben we meegeholpen met het maken van heerlijke maaltijden! Na ubud was het even tijd om drie dagen te relaxen, en dan wel op het paradijselijke eiland gili meno. Er was letterlijk geen flikker te doen (of nou ja er liep wel een homo rond dus een beetje flikker was er wel! Jullie weten natuurlijk dat ik dit niet discriminerend bedoel want ik hou van homo's!), maar des te meer konden we lekker relaxen! Heerlijk! Na het paradijs te hebben verlaten en ook hier een beetje te hebben gesnorkeld zijn we op onze laatste stop aangekomen, sanur. Verschrikkelijk toeristische plek en als je rondloopt lijkt het eerder alsof je in Benidorm bent dan op Bali. Het is dan ook niet voor niets dat 95 procent van ons hotel Nederlands is. Vreselijk! Maar goed het was wel tijd voor het zwemmen met dolfijnen! Deze keer was het niet echt zwemmen maar mochten we spelen met dolfijnen die gewond zijn geraakt en hier in een opvang zitten. Super leuk om deze dieren een keer van dichtbij te mogen meemaken. Nu zijn onze laatste dagen in Indonesië aangebroken en zullen we onze tijd uitzitten in sanur. Met dit in mijn achterhoofd dacht ik na over wat eigenlijk het echte Bali is? Heb ik het echte Bali wel gezien? Voor mij is het echte Bali nog steeds de originele Balinese dorpjes maar over niet al te lange tijd zal Bali volledig overgenomen zijn door het toerisme doordat dit toch domweg hun grootste bron van inkomsten is. Het jammere is dat sommige toeristen op hun vakantieplek graag westerse dingen zien zoals een Starbucks, shopping mall en zelfs een mc donalds. Van mij mag dit allemaal wel wegblijven en mag het blijven zoals het was. Maar goed in de komende maanden zal ik dit nog wel vaker denken dus laat ik er maar vast aan wennen! Vrijdag vliegen mijn ouders helaas weer naar huis maar ga ik nog gestaag verder! Ik vlieg vrijdag naar Singapore om daar op miloutje te wachten die dan eindelijk ook haar kont op Aziatische bodem kan zetten! Jeej! Heb er heel erg zin in om mijn reis met haar voort te zetten en de laatste drie maanden van m'n reis nog te genieten van wat azie nog meer te bieden heeft! De volgende keer dat ik jullie weer lastig val zal dat met Milou aan mijn zijde zijn en hoop ik jullie weer wat interessants te kunnen vertellen!!

Tot snel!

  • 27 Februari 2014 - 10:11

    Oma Roelfsema/27-02-2014:

    Hallo Yvette,Belinda en Henk,

    Heel hartelijk dank voor jullie leuke verslag, het was wel weer de moeite om
    al deze mooie dingen die jullie meemaken, te lezen.
    Ook hebben jullie weer heel wat gezien van het land.
    Nadat Mama en Papa Vrijdag weer vertrekken richting Holland, wens ik jou
    en je vriendin nog heel veel plezier in Aziie en geniet ervan.
    Goede doorreis en tot het volgende verslag.

    Liefs van Oma.

  • 28 Februari 2014 - 09:57

    Peter Van De Pauvort:

    Yvette,

    Ik hoop dat je ouders er nog zijn, want jullie hebben veel mee gemaakt en gezien.
    Wat een geluk voor jou dat je ouders er bij waren, het is leuker om samen iets te beleven dan alleen, nu kan je het delen.
    Veel zie je en beleef je. Nu weer verder met je vriendin, wat maak je wat mee het is een rijkdom dat je het mag mee maken.
    Voor nu en voor later. Het zal eerst wel even wennen zijn om alleen verder te gaan, maar jij red het wel..
    Doe vooral voorzichtig, nu je naar die andere landen gaat, we zijn heel benieuwd hoe het daar is en hoe jij het ondergaat.Kom niet terug met een buitenlander, daar zijn wij geen liefhebber van.
    Laat gauw weer iets van je horen, en heel veel plezier met voorzichtigheid voor straks, we volgen je graag.

    Groeten van Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Actief sinds 29 Juli 2013
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 9817

Voorgaande reizen:

02 November 2013 - 02 Juni 2014

Wereldreis

11 Augustus 2013 - 21 Oktober 2013

Spanje

Landen bezocht: